У відкритому доступі є проект Коаліційної Угоди.
Національну Екологічну Раду України дуже непокоїть, що в цьому документі відсутні будь-які реформи і заходи щодо збалансованого (сталого) розвитку України, охорону довкілля та екологічну безпеку.
Пропоную Вам пропозиції до розділів «Сталий розвиток» та «Реформування природоохоронної галузі» для опрацювання.
Запрошую провести обговорення і внесення пропозицій до проекту Коаліційної Угоди.
З повагою,
Олександр Чистяков Голова Асоціації рибалок України
Реформування
природоохоронної галузі
Метою реформування природоохоронної галузі є стабілізація і поліпшення екологічного стану території держави шляхом утвердження національної екологічної політики як інтегрованого фактора соціально-економічного розвитку України для забезпечення переходу до сталого розвитку економіки та впровадження екологічно збалансованої системи природокористування.
Основними завданнями реформування природоохоронної галузі є:
1) досягнення безпечного для здоров'я людини стану навколишнього природного середовища, що передбачає:
· проведення оцінки та послідовне зниження екологічних ризиків для здоров'я людини;
· упровадження системи екологічного маркування товарів і продуктів харчування;
· приведення якості питної води у відповідність з європейськими стандартами;
2) створення державної системи інформування населення про стан навколишнього природного середовища та заходи щодо його поліпшення, а також відповідної бази геоінформаційних даних;
3) залучення громадськості до участі у розв'язанні екологічних проблем, проведення постійних консультацій з громадськістю стосовно рішень, спрямованих на поліпшення навколишнього природного середовища та активне формування у населення громадської свідомості з питань охорони навколишнього природного середовища;
4) підвищення якості повітря та запобігання змінам клімату, що здійснюватиметься шляхом:
· технічного переоснащення виробничого комплексу на основі впровадження інноваційних проектів, енергоефективних і ресурсозберігаючих технологій, маловідходних, безвідходних та екологічно безпечних технологічних процесів;
· оптимізації структури енергетичного сектору економіки на основі використання енергетичних джерел з низьким рівнем викидів вуглецю, у тому числі нарощування обсягів використання відновлюваних і нетрадиційних джерел енергії;
5) підвищення якості поверхневих і підземних вод, що здійснюватиметься шляхом:
· підвищення якості води на засадах басейнового та інтегрованого управління водними ресурсами та задоволення потреб населення у високоякісній питній воді;
· значного підвищення ефективності виконання комплексних програм з упровадження нових технологій у промисловості, енергетиці, будівництві, сільському господарстві та на транспорті;
· зниження рівня забруднення водних ресурсів унаслідок використання мінеральних добрив, синтетичних миючих засобів, нафтопродуктів та хімічних засобів захисту рослин;
6) забезпечення екологічної безпеки, усунення збільшення навантаження на навколишнє природне середовище, зумовленого економічним зростанням, що здійснюватиметься шляхом:
· переходу на інтегровані дозволи, що видаються за принципом "єдиного вікна", та удосконалення порядку видачі дозволів на викиди і скиди забруднюючих речовин, розміщення відходів;
· удосконалення системи управління відходами з урахуванням міжнародних стандартів та нормативів;
· забезпечення стимулювання виробників до застосування екологічно безпечних ресурсо- та енергозберігаючих технологій, підвищення ролі еколого-економічних інструментів та більш ефективного впровадження принципу "забруднювач та користувач платять повну ціну";
· дотримання вимог екологічної безпеки під час закриття або зміни форми власності промислових підприємств і об'єктів та під час передачі військових об'єктів у господарське користування. З цією метою забезпечуватиметься проведення екологічного аудиту та державної екологічної експертизи ситуацій, що склалися в окремих населених пунктах і регіонах, а також на території діючих об'єктів і комплексів;
· зменшення обсягів викидів і скидів шкідливих речовин, мінімізації утворення відходів та комплексного використання матеріально-сировинних ресурсів, у тому числі за рахунок стимулювання виробників до більш інтенсивного впровадження системи надання сервісних послуг замість реалізації готової продукції;
· забезпечення екологічно безпечного зберігання та видалення небезпечних відходів, максимально можливої утилізації відходів за рахунок прямого повторного чи альтернативного використання їх ресурсно-цінної складової та безпечного видалення відходів, що не підлягають утилізації;
· стимулювання виробників до запровадження системи екологічного менеджменту з метою зменшення негативного впливу на навколишнє природне середовище;
7) удосконалення системи інтегрованого екологічного управління шляхом:
· введення екологічної складової до програм розвитку секторів економіки.
· розвиток державної системи моніторингу навколишнього природного середовища.
8) удосконалення регіональної екологічної політики, зменшення негативного впливу процесів урбанізації на навколишнє природне середовище, що передбачає:
· розв'язання нагальних екологічних проблем у промислово розвинутих регіонах;
· проведення класифікації регіонів за рівнями техногенно-екологічних навантажень, створення банків геоінформаційних даних та карт техногенно-екологічних навантажень;
9) припинення втрат біо- та ландшафтного різноманіття, формування екомережі, розвиток заповідної справи, що передбачає:
· збереження біорізноманіття, подальший розвиток системи його невиснажливого використання і відтворення;
· збереження у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів рослин і тварин, біотичних угруповань та типів природних середовищ;
· створення державної геоінформаційної системи об'єктів екомережі.
4) екологічно стале надрокористування, що передбачає:
· створення умов для ефективного, екологічно збалансованого розвитку надрокористування на основі впровадження нових технологій, комплексного використання ресурсів надр, рекультивації територій;
· видачу спеціальних дозволів на користування надрами з метою їх геологічного вивчення та видобування корисних копалин за умови забезпечення повноти розробки родовищ корисних копалин;
· удосконалення законодавчого врегулювання порядку використання відвалів видобутку і відходів збагачення та переробки мінеральної сировини як техногенних родовищ корисних копалин.
Додаток 2Сталий розвитокМетою сталого розвитку України є припинення деградації природних екосистем і забезпечення високого рівня та якості життя нинішнього і майбутніх поколінь жителів України на основі впровадження нової моделі економіки на засадах збалансованого природокористування. Досягнення цієї мети відповідає світоглядним цінностям і культурним традиціям українського народу, а також міжнародним зобов’язанням України.Перехід України до сталого розвитку передбачається здійснити шляхом досягнення визначених цілей. Наведені нижче цілі визначено на основі аналізу наявних проблем і дисбалансів розвитку України, а також її міжнародних зобов’язань.1. Припинення деградації довкілля та перехід до збалансованого природокористуванняa. розвиток національної екомережі України;b. збереження ландшафтів і біоти, зникаючих видів, відновлення чисельності та ареалів природних популяцій;c. зменшення обсягів викидів в атмосферу забруднюючих речовин, скидів у водні об’єкти, обсягів утворення промислових і побутових відходів шляхом впровадження ресурсозберігаючих і безвідходних технологій;d. мінімізація та утримування обсягів озоноруйнуючих викидів і парникових газів на рівні, узгодженому з міжнародними нормами і квотами;e. створення системи комплексного управління відходами на основі застосування нових технологій утилізації, знешкодження, повторного використання та безпечного зберігання відходів;f. впровадження інтегрованого управління водними ресурсами на основі басейнового принципу;g. планування розвитку гірничодобувної промисловості на основі довгострокового прогнозування стану мінерально-сировинної бази, вдосконалення технологій видобування корисних копалин та їх переробки, створення кадастрів природних ресурсів;h. впровадження маловідходних ресурсозберігаючих технологій видобування та комплексної поглибленої переробки сировини;i. впровадження в практику лісокористування критеріїв і принципів сталого управління лісами;2. Формування нової моделі економіки на засадах невиснажливого відновлювального природокористуванняу сфері структурної перебудови економіки України:a. структурна перебудова національної економіки у напрямі зниження частки сировинних галузей промисловості, розвитку високотехнологічних виробництв, активізації інноваційної діяльності;b. доведення частки відновлюваної енергетики до середньоєвропейського рівня;c. зміна акценту в податковій політиці з оподаткування робочої сили та доходу на оподаткування ресурсопотоків і забруднення;d. забезпечення розвитку та впровадження більш чистого виробництва;в енергетичній сфері:a. раціоналізація використання наявних енергетичних потужностей з урахуванням прогнозних потреб територіального розвитку; відмова від будівництва гігантських енергогенеруючих агрегатів;b. розроблення державної програми оптимізації використання ядерної енергії та виведення з експлуатації енергоблоків атомних електростанцій, які відпрацювали свій термін, і створення потужностей для переробки та безпечного захоронення їх відходів;у сфері енергозбереження:a. зменшення рівня енергоємності виробництва шляхом впровадження енергозберігаючих технологій;b. впровадження ефективних механізмів економії енергії шляхом удосконалення цінової та митної політики, оподаткування, кредитно-фінансових механізмів, економічного стимулювання енергозбереження у бюджетній сфері;c. обмеження монополізму в ресурсному секторі;в аграрній сфері:a. впровадження енергоефективних технологій обробітку землі, оптимізація структури посівних площ і сівозмін, реалізація заходів з підвищення родючості ґрунтів і продуктивності орних земель;b. розширене впровадження органічного землеробства;c. забезпечення контролю якості сільськогосподарської продукції; зміна структури харчування населення;у сфері нових технологій:a. активізація процесів внутрішнього і зовнішнього трансферу наукоємних ресурсо- та екоефективних технологій;3. Поліпшення якості життя населення Україниa. розроблення та впровадження стратегії захисту здоров’я людей від впливу негативних чинників навколишнього середовища з чіткою регламентацією надходження у довкілля речовин та енергії, шкідливих для здоров’я;b. розроблення та впровадження стратегії забезпечення особистісного розвитку людини; розроблення та проведення медико-соціальних заходів щодо збереження соматичного і психофізіологічного здоров’я населення, запобігання епідеміям і екологічно зумовленим захворюванням;c. збереження та примноження рекреаційних якостей територій курортного призначення, а також територій для відпочинку і туризму; підтримання такого природно-суспільного стану, який виключає природні й техногенні надзвичайні ситуації, аварії та катастрофи з тяжкими соціальними та екологічними наслідками.4. Формування суспільної свідомості, світогляду населення України на засадах сталого розвиткуa. інтеграція освіти для сталого розвитку у національну систему освіти, підвищення рівня кваліфікації та перепідготовки державних службовців і кадрів для різних галузей економіки відповідно до Стратегії ЄЕК ООН освіти для сталого розвитку;b. надання державної підтримки програмам наукових досліджень з оцінки природно-ресурсного потенціалу України, використання енергії, розроблення та впровадження системи індикаторів сталого розвитку та методів просторового планування, впливу чинників довкілля на стан здоров’я населення, а також демографічних тенденцій;c. проведення фундаментальних наукових досліджень з формування нової ідеології життєдіяльності українського суспільства, спрямованої на екологізацію економіки, виробництва, споживання, політики, освіти;d. формування світогляду українського народу на засадах загальнолюдських цінностей, ідей гуманізму та демократії з урахуванням принципів сталого розвитку;e. збереження історичної та культурної спадщини українського народу, його природної духовності;5. Формування нормативно-правової та інституційної бази забезпечення сталого розвиткуу сфері нормативно-правового забезпечення:a. розроблення та впровадження Стратегії сталого розвитку України;b. законодавче забезпечення переходу від соціально-економічного планування до еколого-соціально-економічного планування розвитку країни, регіонів і населених пунктів (до планування сталого розвитку) з обов’язковим урахуванням стану демографічної ємності території;у сфері формування інституційної бази сталого розвитку:a. створення Національної агенції зі сталого розвитку з повноваженнями щодо стратегічного планування переходу до сталого розвитку та інтеграції економічної, соціальної та екологічної політики;b. створення при Президентові України Громадської ради зі сталого розвитку з метою вироблення рекомендацій до стратегічних документів щодо сталого розвитку України;c. впровадження системи заохочення муніципальних програм сталого розвитку;6. Збереження національних цінностей і традицій природокористуванняa. відновлення та поширення історично сформованих в Україні та адаптованих до вимог сьогодення національних цінностей, традицій і досвіду природокористування як системи цілісних наукових уявлень про землю, природні ресурси, систему господарювання та природу;b.зміна моделей споживання на основі традиційних цінностей і способів природокористування та споживання;7. Захист національних інтересів України в процесі глобалізаціїa. впровадження системи комплексної оцінки переваг і ризиків для сталого розвитку України під час підготовки нових зобов’язань міжнародного характеру;b. забезпечення експорту товарів і послуг, у виробництві яких Україна має конкурентні переваги, зокрема сільськогосподарської продукції в умовах наростаючої продовольчої кризи;c. активізація розвитку конкурентоспроможних секторів економіки у міжнародному співробітництві України;d. європейська інтеграція України відповідно до Угоди про партнерство та співробітництво, Порядку денного асоціації Україна-ЄС та інших нормативних документів з обов’язковим захистом національних інтересів країни у цьому процесі;e. участь України у міжнародному співробітництві щодо ресурсозбереження та екоефективності, у тому числі реалізації механізмів Кіотського протоколу через проекти спільного впровадження.8. Забезпечення участі всіх заінтересованих сторін у формуванні та реалізації політики сталого розвиткуa. розроблення та впровадження механізмів партнерства органів державної влади, органів місцевого самоврядування, бізнесу, науки, освіти і громадських організацій;b. удосконалення процедур участі громадськості у прийнятті рішень на рівні міністерств, відомств, регіональних і місцевих органів управління щодо програм та проектів розвитку, які можуть мати негативні соціально-економічні та екологічні наслідки;c. встановлення ефективного громадського контролю за діяльністю владних структур;d. організація постійного діалогу влади, інститутів громадянського суспільства та бізнесу на найвищому політичному рівні щодо проблем розвитку України та шляхів їх розв’язання;9. Формування та впровадження регіональної політики сталого розвиткуa. розроблення та впровадження регіональної політики, яка забезпечуватиме гармонійне поєднання загальнонаціональних і регіональних інтересів, регулярний моніторинг її виконання, а також узгоджуватиметься зі стратегією сталого розвитку України;b. зміцнення горизонтальних зв’язків між регіонами шляхом виконання спільних соціально-економічних і екологічних програм та проведення міжрегіональних природоохоронних заходів.
Немає коментарів:
Дописати коментар