середу, 20 січня 2016 р.

5 гнітючих побічних ефектів еміграції

"Протягом останніх 10 років я жила в п'яти різних країнах", - розповідає Манон де Хеус.

Це була дивовижна пригода, яка навчила мене багато чому, розповіла мені про життя, любов, страх, і про те, що освіта і самодопомога - найважливіші речі в житті. 
Влаштувати своє нове життя далеко від дому, далеко від усього, що ви знали і у що вірили, - це найнеймовірніше почуття, яке ви тільки можете випробувати. Люди, які виїхали за кордон, напевно вже кивають на знак згоди.Вони розкажуть вам, що подорожі і еміграція розширюють горизонти, що вони зробили їх більш відкритими людьми. І що тільки це має значення в житті.
Але вони не розкажуть вам, що еміграція - це також і самотність, і відчуженість, і напади паніки, і почуття провини. Емігрантської казки не існує. Ось п'ять речей, які обов'язково відбудуться у вашому житті, якщо ви коли-небудь зважитеся залишити свій будинок і втекти за мрією.


1. Ваші близькі будуть спустошені.

Незалежно від того, як часто і як сильно ви будете прикрашати своє нове життя, вони будуть спустошені. Виїзд за кордон - це вельми і вельми егоїстичний вибір. Це здорово, що ви живете своєю мрією, і що вам вистачило духу почати жити так (як вам здається), як ви завжди хотіли. Але в той же час ви зробили нещасними людей, які люблять вас.

Навіть якщо ваша дивовижна сім'я і ваші дивовижні друзі благословили вас, вони все одно переживають. Чому ви про це не знаєте? Тому що вони зробили все, щоб приховати від вас ці почуття.

Вони не хочуть обтяжувати вас своїми сумнівами і страхами. Вони не хочуть, щоб ви там, на новій землі, задавали собі питання: "А що я взагалі тут роблю?". Вони всі говорять тільки одне: "Якщо ти будеш щасливий, то і ми теж!".

Мої батьки пройшли над собою вражаючу роботу. У перший раз, коли я тільки вирішила втекти з Лос-Анджелеса, вони були в розгубленості. Але я тоді була дуже зайнята собою, щоб звертати увагу на їхній біль. Але в той день, коли вони проводжали мене в аеропорту, я бачила в їхні очі такий смуток, якої ніколи не бачила раніше.

Під час нашого останнього з ними прощання я озирнулася. І побачила тендітних людей, які виглядають на 10 років старше свого віку.

Моє пригода - їх горе.

2. Ви будете відчувати себе винуватим. Весь час. 

Через два місяці після того, як я виїхала з Лос-Анджелеса, мій найкращий друг отримав страшний діагноз: рак.

Я намагалася бути поруч з нею в телефонному режимі. Я писала йому на електронну пошту. Але все одно знала: насправді йому потрібні не мої слова, а моє дружнє плече. Якого немає, тому що я звалила.

Коли моя 80-річна бабуся скотилася вниз по сходах і подзвонила мені з лікарні, їй було сумно і самотньо. "Коли ти приїдеш до мене в гості, дорога?", - Запитала вона. Я не знала, що їй відповісти.

За ті кілька років, що я не була вдома, я пропустила майже всі весілля своїх друзів. Всі дні народження. Поява дітей. Всі кращі події в житті своїх кращих друзів.

І кожен раз мені доводилося виправдовуватися, бо мене запрошували в гості, а я не могла приїхати. Коли ви перебуваєте на іншому кінці земної кулі, у вас зазвичай немає часу і грошей, щоб ходити на вечірки старих друзів. Але це той соціальний вибір, який ви зробили самі!

Весілля одного - це, можливо, і не так важливо, але як бути з 60-річчям свого батька? Як бути з церемонією вручення диплома вашої молодшій сестрі? Який вибір між цими двома заходами ви зробите? Адже у вас напевно не буде часу грошей, щоб побувати і там, і там.

Навіть якщо ви знаєте, що ваше життя - це ваше життя, і продовжуєте сподіватися на те, що близькі вас зрозуміють, ви все одно частенько будете почувати себе жахливим, жахливою людиною. З часом це проходить, але, боюся, для цього знадобиться більше років, ніж ви думаєте.

3. Ви будете почувати себе дуже, дуже самотньо.

Мені завжди щастило: я майже завжди виявлялася з компанії багатьох чудових людей. У мене ніколи не було проблем з тим, щоб завести нові знайомства. Я легко знаходжу друзів в будь-якому новому місті.

Тим не менш, хоч рідко десь виявлялася одна, періодично мені стає так самотньо, як ніколи не було до переїзду.

Я ніколи не забуду своє перше Різдво, зустрінуте з сусідом по кімнаті в еміграції. Ми обидва відчували, ніби у нас немає ні сім'ї, ні роду, ні племені.

На наступний рік я провела це свято в компанії чужої сім'ї. І щось мені підказує, що туди мене запросили з жалю: просто, щоб мені не було самотньо в таке свято.

Щоб побудувати довірчі відносини з ким би то не було, потрібен час. Тому коли ви зберетеся виїхати за кордон, то пам'ятайте: вам неминуче доведеться витратити набагато більше часу, ніж ви думаєте, заради того, щоб у вас з'явилися нові справжні друзі. А кілька років поспіль вам буде не з ким поділитися спогадами або розповідями про себе.

Це як піти вчитися в нову для себе школу після переїзду з батьками. Тільки складніше: бо мама і тато теж не поруч з вами.

4. Ви ніколи не станете місцевим.

Життя за кордоном змінить вас. Ви відмовитеся від багатьох старих переконань і вірувань, дізнаєтеся те, про що ніколи не здогадувалися, і станете тим, ким ніколи раніше не були.

Це про плюси. Тепер скажу про мінуси. Як би ви не змінилися, на глибинному, дуже тонкому, рівні ви все одно будете почувати себе відчуженим від людей і місця, в якому ви живете. Це складно пояснити, але часом будуть моменти, коли вам нестерпно буде хотітися подзвонити додому. 

Ви їдете за кордон, і, так, у вас не написано на лобі, що ви чужинець. Але ви росли не в місцевій школі. Виховувалися в іншій культурі. Так що стати місцевим на 100% - це  неможливо.

Ви знайдете свій новий будинок в новій країні, і це трохи заповнить пустоту всередині вас. Однак вам завжди буде не вистачати коренів та історії. Ви ніколи не будете "своїм" на 100%, як би не намагалися.

Ось чому майже всі емігранти і кочівники, яких я зустрічала впродовж довгих років блукання по світу, задаються тими ж екзистенційними питаннями. Хто я? Якій культурі я належу? Де мій дім? Де я хочу постаріти? На якому цвинтарі я хочу, щоб мене поховали?

На ці питання неможливо відповісти. Вони виникають знову - і знову, і знову, і знову. Почуття будинку - те, що неминуче втрачаєш, коли покидаєш Батьківщину. За все доводиться платити.

5. Ви втратите багатьох дорогих друзів.

Друзі напевно ніколи не думали, що можуть втратити вас. Є люди, з якими ви дружите з дитячого саду або зі школи. Є ті, з ким ви разом подорожували по Європі, хоча росли далеко один від одного.

Але якщо ви хочете податися в емігранти, виїхати на ПМП за кордон, то повинні бути готові пожертвувати цими дружніми відносинами. Звичайно, в цілому ви ще довго будете продовжувати спілкуватися, але навряд чи це можна буде назвати дружбою.

У цьому ніхто не винен. І водночас це вина кожного.

Ви забуваєте про їх днях народженнях, тому що ви дуже зайняті, бовтаючись по місту зі своїми новими друзями.

Старі друзі звинувачувати вас у тому, що ви не змогли потрапити до них на весілля. Вони будуть звинувачувати вас у тому, що ви рідко відвідуєте батьків.

Ця стара дружба рано чи пізно закінчиться. Це неминуче. І це життя. Ніхто не говорив, що буде легко. Втративши друзів, ви неминуче втратите частину себе і частину своєї історії.

Як ви думаєте, воно того варте? Я не шкодую про те, що вирішила виїхати і вести міжнародний, кочівницький спосіб життя. Абсолютно не шкодую. Моя свобода виразно коштувала того.


Але я закликаю вас думати перед тим, як приймати настільки серйозні рішення у своєму житті. Задавайте питання. Будьте допитливі. Намагайтеся вивчити досвід інших емігрантів. Думайте про те, що коли Ви захочете повернутися, Вас ніхто не чекатиме...

Немає коментарів:

Дописати коментар