середу, 15 листопада 2017 р.

Alina Proysyk:Hvordan får vi flere borgere på arbejdsmarked?

I forbindelse med kommunalvalget, under debatterne og på gaden har jeg stiftet kendskab med kvinder med anden etnisk baggrund, som drømmer om at få job, men har svært at finde et job. De spørger mig, om har jeg nogle løsninger til, hvordan de skal få et job. Mange af disse kvinder kan mange ting og er kreative. Det er ikke alle, som har en videregående uddannelse, men de kan designe tøj til børn, de er gode til at lave dekorationer, madlavningen og til at bage. 

Som personer er de super søde at tale med. Der bliver lavet en del af arrangementer fx design og idræt for kvinder, morgenmad og aftensmad om fredagen for at få kvinderne ud af hjemmet, men det er ikke noget, som får dem tætte på arbejdsmarkedet. Mange af dem er bosat i Husum og Tingbjerg, hvor der står mange tomme erhvervslokaler. Jeg ser mange potentialer i de kvinder, men savner fokus på lokale løsninger for at få dem i arbejde. En af løsningerne for at få flere i arbejde er, at vi skal sætte mere fokus på de lokale muligheder og inddrage de lokale borgere til at bidrage med løsningerne.
Mine forslag:
Vi skal hjælpe de jobsøgende til at starte lokale virksomheder.
Det er behov for at støtte arbejdsløse kvinder med at starte lokale virksomheder og se dem som potentialer. Jeg og mine naboer savner caféer i Husum, hvor man kan tage hen med veninder for at hygge med gode hjemmebagte lækkerier, og steder hvor nogen kan forkorte mine bukser, og det er noget, som nogle af disse kvinder er rigtig gode til. 2 måneders gratis lokaleleje og en mentor kan hjælpe kvinderne med at blive selvstændig og bidrage til samfundet.
Jeg har selv stiftet bekendtskab med 2 ukrainske kvinder, som haft svært med at finde job, som kastede sig over iværksætteri og har åbnet Systue & Skrædderi i Kvistgård. De 2 første 2måneder har de haft gratis husleje. Det har været en stor hjælp for dem i opstartsfasen. I dag lever de af deres forretning.
Metro til Tingbjerg
Nogle kvinder har fortalt mig om udfordringerne med offentlig transport for at komme på arbejde. 2 A er tit forsinket og det tager tit over en time for at komme til København H.
Metro skal hjælpe flere borgere fra Tingbjerg til at komme hurtigere på arbejde.
Fleksible åbningstider i daginstitutioner
Det er behov for daginstitutioner med fleksible åbningstider, som kan hjælpe forældre at tage job på forskellige tidspunkter af døgnet.
Stem på en lokal kandidat, hvis du vil gerne have lokale løsninger
#København #kv17København #Metro2700 #iværksætter #daginstitutioner#arbejdsmarked #Brønshøj
Alina Protsyk

Немає коментарів:

Дописати коментар